Svensk Fastighetsförmedlings artiklar inom boende och mäklarlivet.

Boende, Bostadsmarknad, Köpa bostad

De senaste åren har de olika möjligheterna till att kunna titta på och skapa sig en bild av bostaden, utan att behöva vara på plats utvecklats. Men vad lockar mest på en bostadsvisning och hur vill svenskarna gå på visning i framtiden? Svensk Fastighetsförmedlings Trendrapport visar att fyra av tio lockas av öppen spis och att majoriteten vill gå på traditionella fysiska visningar. 16 procent kan tänka sig att gå på digitala visningar i framtiden.

Öppen spis är det som lockar flest svenskar på bostadsvisningar. Det uppger hela 42 procent. Balkong, kakelugn och takhöjd ökar också intresset för bostaden.

Resultatet visar också att hela 70 procent av svenskarna vill fortsätta att gå på traditionella visningar i framtiden. Privata förhandsvisningar är också populärt. Trots att tekniken är relativt ny uppger 16 procent att de vill gå på digitala visningar, såsom 3D-visningar. Det är främst män som är intresserade av digitala visningar, 18 procent uppger detta. Motsvarande siffra bland kvinnor är 13 procent. En av tio kan dessutom tänka sig att köpa en bostad efter att endast sett den online.

– För oss på Svensk Fastighetsförmedling är det viktigt att göra det så enkelt och tryggt som möjligt att sälja och köpa bostad. Vi måste därför kontinuerligt anpassa våra tjänster utifrån kundernas behov och önskemål. Trendrapporten visar att majoriteten av svenskarna vill fortsätta att gå på traditionella visningar men också att det finns en önskan om digitala visningar i framtiden. Det är därför viktigt att vi som mäklarkedja fortsätter att satsa på den digitala utvecklingens möjligheter och på så sätt möter våra kunders vilja och förväntningar, säger Tanja Ilic, vd på Svensk Fastighetsförmedling.

 

Anna Söderblom

Anna Söderblom

Redaktör Intranät & Sociala Medier, Svensk Fastighetsförmedling

anna.soderblom@svenskfast.se

Se fler artiklar