Introduktion och struktur

Som nyanställd är det viktigt att få en bra introduktion och som arbetsgivare är det minst lika viktigt att ge en bra introduktion, det handlar om mjuka som hårda värden.

Struktur är egentligen ett ganska tråkigt ord tycker jag, kanske för att jag det inte ligger i min natur men jag har den hårda vägen fått lära mig att blir mer strukturerad och jag blir mer och mer en förespråkare för struktur. När det kommer till introduktion så går det inte att genomföra en bra sådan om man inte har struktur över hur den ska gå till. Allt från checklistor till scheman behövs för att lyckas.

För den nyanställde handlar det om att känna sig välkommen, komma in i jobbet och få rätt förutsättningar från början. Det kan vara ”småsaker” som att det står en blombukett på skrivbordet, någon har gjort ett schema åt mig så jag får träffa de kollegor jag bör träffa, chefen är på plats första dagen och äter lunch med mig till att mina arbetsredskap finns på plats när jag börjar. Ett strukturerat program där det framgår hur den första tiden ska vara borde vara en självklarhet på alla arbetsplatser.

Om arbetsgivaren lägger ner tid på en bra introduktion av sin nyanställda så blir medarbetare snabbare kompetent och lönsamheten ökar. Det är med andra ord en ”win win situation” för alla parter att introducera bra och strukturen hjälper till med det.

Liknande artiklar