Mäkla och kommunicera på sociala media

 

 

Idag är det väldigt vanligt att använda sig av sociala medier när det kommer till marknadsföring av företag och de personer som jobbar där. I alla fall om man vill hänga med i förändringens vindar och nyttja de kanaler som finns tillhanda för att ligga i framkant.

På Svensk Fastighetsförmedling finns till exempel ett Facebookkonto. Dessutom finns ytterligare ett som kopplas samman med den här karriär-/rekryteringsbloggen. Det är ett ypperligt sätt att få till en tvåvägskommunikation och få respons: Frågor, ris och ros, kommentarer kring det som nyss lagts upp och så vidare.

Även på lokal nivå finns massvis med Facebookkonto runtom i Sverige. Norrköping har ett till exempel. Helsingborg. LinköpingEnskede/Farsta. Höganäs. (Sök på din ort, så ska du se att den finns med).

Här kan de olika bobutikerna lägga upp bostäder de har till försäljning, diskutera nyproduktion, ge gillarna förhandsinformation om specifika bostäder som snart kommer att komma ut till försäljning, diskutera lokala frågeställningar som rör bostadsmarknaden eller bara visa på vad som händer just nu; Kanske får du hänga med på en visning via en videosnutt, eller så får du chansen att se och höra radio-/tv-reklam som snart ska sändas. Du får helt enkelt en chans att lära känna dina lokala mäklare lite bättre.

Ytterligare exempel på sociala media är Instagram, fototjänsten som spridit sig som en virvelvind världen över sedan starten 2010. Även här finns chansen att se och synas. Bildtävlingar där butiksnamnet ska taggas eller liknande är något som vi gjort bland annat i samband med julfirande och liknande. Sök på @svenskfastkarriar och @svenskfast så hittar du oss!

Likaså kan du leta efter svenskfast på Twitter.

Men så klart är det inte bara att finnas på olika forum; det gäller att engagera sig också! Sidorna ska uppdateras, nya bilder tas, frågor besvaras och information delges. Men om man är flitig i sitt uppdaterande, ger intressant och givande information (och absolut inte spammar), så kan man hitta många nya vägar att skapa intresse hos både nya och gamla kunder.

Liknande artiklar