Mäklare, alltid tillgänglig?

Torsdagskväll och du har precis satt dig ned på ett café för en fika med dina vänner, kanske sitter du på cykeln på väg till den avgörande matchen i Korpen eller så ska du precis betala i kassan på ICA när telefonen ringer. Som mäklare är du oftast van vid att telefonen ringer. Vid vissa tillfällen mer lämpliga än andra. Men är det så att du som mäklare arbetar 24 timmar om dygnet, 7 dagar i veckan 365 dagar om året?

Svaret på det kan variera. Vissa mäklare vill arbeta hela tiden och vara tillgängliga på telefon oavsett tid och plats. Andra mäklare vill istället kunna koppla av när de lämnar kontoret. Jag vet flera exempel på mycket duktiga mäklare som säljer mycket och har goda rekommendationer som stänger av telefonen när de går från kontoret kl 17. Samtidigt vet jag flera mäklare som säljer lika mycket och har lika goda rekommendationer som alltid svarar i sin telefon och på mail. Med andra ord är det svårt att säga vad som är rätt eller fel.

Min poäng med detta är att om du är en person med mycket fritidsintressen och behov av att kunna koppla av på kvällarna, ska du inte låtas avskräckas från att börja arbeta som fastighetsmäklare. Jag vet nämligen att många pratar om att mäklare jobbar dygnet runt och inte har tid för något annat, men det behöver verkligen inte vara så. Närmast bredvid mig på kontoret sitter en kollega som är mycket duktig som mäklare, men även inom ridsporten. Hon lyckas med båda delarna och det handlar helt enkelt om att hitta struktur inom sitt arbetssätt.

Mäklaryrket är givetvis ett yrke där service gentemot din uppdragsgivare och dina eventuella köpare är A och O. Men med en god och genomtänkt struktur är detta inget problem. Att hela tiden hålla alla inblandade informerade om vad som händer, är ett sätt för mig att minska antalet samtal och mail efter arbetstid.

Ett exempel på detta är att jag varje dag innan jag lämnar kontoret brukar ta kontakt med alla som är inblandade i affären. Jag sammanfattar vad som har hänt under dagen och säger att jag återkommer dagen efter när någonting nytt händer. Ofta får jag höra från samtliga parter att de tycker detta är skönt, för det är även ett sätt för budgivare att kunna koppla av på kvällen istället för att nästan få en hjärtattack varje gång mobilen vibrerar.

Det finns självklart flera sätt att strukturera sitt arbete, detta var ett sätt.

Vad har ni för uppfattning om mäklare? Bör de vara kontaktbara dygnet om eller kan du tänka dig att vänta med din fråga till dagen efter då mäklaren arbetar igen?

 

Jag vill även passa på att önska alla en härlig sommar! För min del blir det en resa utomlands sen ett par veckor utmed Sveriges väst- och ostkust.

 

På återseende

 

Mattias

Liknande artiklar