Vad gör en mäklarassistent?

På kontoret där jag gör praktik sitter förutom mäklarna också Madeleine Juteberg, som är fastighetsmäklarassistent i Kinna. För dig som inte har stenkoll på branschen eller för dig som bara är nyfiken har Madeleine ställt upp på att försöka svara på frågan: vad gör egentligen en mäklarassistent?

Hur kom det sig att du blev mäklarassistent?

– Jag hade inte tänkt jobba med detta alls egentligen. Jag sökte nytt jobb efter min mammaledighet, såg annonsen i vår lokaltidning och trodde det skulle passa mig perfekt! ”Här kan jag göra ett bra jobb” tänkte jag, sökte och lyckades få jobbet.

Vad har du för arbetstider?

– För min del är det 8 eller 9-17 som gäller. Det passar mig jättebra att få gå hem kl 17, inga helger eller kvällar som mäklarna kan ha. Samtidigt har vi bra kontakt på kontoret, så skulle jag behöva hämta barnen tidigare eller gå till tandläkaren någon dag så är det oftast inga problem. Det passar mitt privata liv bra att jobba såhär.

Kan du beskriva en vanlig arbetsdag?

– Nej, haha! Men det är det som är så roligt och spännande! När jag kommer på morgonen kan det ligga helt nya papper på mitt skrivbord, det kan ringa ett samtal under dagen eller komma ett mail som gör att jag får prioritera om arbetsuppgifterna, kanske flera gånger under dagen. Självklart finns det saker som görs enligt rutin också, som annonser och fakturor på måndagar till exempel, eller avstämningar varje månadsskifte. Ingen dag är den andra lik, vilket är superkul!

Vad gör egentligen en assistent?

– Jag tror att det kan skilja sig från kontor till kontor, men huvudsyftet är ju detsamma. Först och främst gäller det att vara en hjälpande hand åt mäklarna. Jag hjälper till inför och efter möten, visningar, kontrakt, bland annat. Samtidigt sköter jag mycket kontakt med bank, ansvarar över kommande event, all marknadsföring och alla inköp. Jag är lite spindeln i nätet som har lite koll överallt och hjälper alla mäklarna.

Vilken är den största utmaningen med jobbet?

– Tuffast är nog att planera tiden rätt. I och med att jag påverkas mycket av mäklarnas scheman måste jag försöka ligga i fas hela tiden om något oplanerat dyker upp. Ibland kanske jag måste släppa allt med en gång för att få ihop det och alltså vara väldigt flexibel.

Nya grejer kan också vara tufft, nästan lite ångestladdat om det gäller ansvarsfulla saker som inte får gå fel. Så fort du lärt dig så blir de uppgifterna de roligaste just på grund av det ansvaret du fått.

Vad är absolut roligast?

– Att det är så olika arbetsuppgifter! Allt ifrån att du sitter på ett möte med banken, till att du sitter och gör visningsmappar med de fina bilderna från fotografen. Personligen gillar jag marknadsföringen bäst. Hur vi visar oss utåt, den röda tråden som ska följas i alla projekt (både i tryck och på nätet), hur vi uttrycker vår profil och tanken bakom allt detta. Det brinner jag för.

Liknande artiklar